Thursday 28 November 2013

Apa itu Foremilk dan Hindmilk?


APA ITU FOREMILK DAN HINDMILK?

======================================

Biasa kita dengar orang-orang tua bagitau,"Sebelah kanan nasi,sebelah kiri air.Jadi klu nk baby cpt kenyang sila menyusu seblah kanan lagi kerap drpd kiri.."

Betul ke? Sebenarnya SALAH,tapi mungkin ada maksud tersirat yang kita tak tau.Orang tua-tua kan kaya dengan kiasan dan ilmu.
Secara saintifiknya,sebelah kanan ke atau sebelah kiri, kedua-duanya adalah susu, tiada istilah nasi dan air..yang bezanya ialah FORE and HIND..milk.

♥ Foremilk adalah susu yang berada ‘di depan’ kilang susu ibu (bahagian dalam breast). Oleh itu bila proses penyusuan berlaku, foremilk akan keluar dulu. Foremilk lebih cair (tinggi kandungan air) dan warnanya kehijauan atau kebiruan. Ia mengandungi karbohidrat, protein dan vitamin.

♥ Hindmilk pula ialah susu yang berada ‘di belakang’ breast. Ia lebih pekat, mengandungi kalori dan lemak yang tinggi. Warnanya berbeza dengan foremilk, hindmilk kelihatan pekat dan ‘rich’.

Oleh itu sbb itulah ibu-ibu dinasihatkan untuk mengepam terlebih dahulu sebelum menyusukan baby (lebih kurang 5-10mins).
Ini kerana,Hindmilk biasanya akan keluar 10-15mins kemudian setelah semua foremilk dihabiskan.

Kalau anda perasan gmbr di bawah terdapat perbezaan antara foremilk dan hindmilk.Oleh itu,ibu-ibu hendaklah menyusukan bayi dalam tempoh 15mins-20mins setiap breast sebelum menukarkan ke breast yang satu lagi.Ini utk mengelakkan baby hanya dapat FOREMILK sahaja.

Set Kecantikan Kulit, Set Kulit Berjerawat, Set Resdung, Set Diet Secara Sihat, Set Hamil, Set Ibu Menyusu, Set Dalaman Wanita, Set Kanak-Kanak, Alfalfa, Set Slimming, Omega, Shaklee Seremban, Shaklee Melaka, Shaklee Temerloh, Shaklee Bangi, Shaklee Nilai,Shaklee Selangor,Shaklee Mentakab, Parut pudar dengan Vita E


Set Kecantikan Kulit, Set Kulit Berjerawat, Set Resdung, Set Diet Secara Sihat, Set Hamil, Set Ibu Menyusu, Set Dalaman Wanita, Set Kanak-Kanak, Alfalfa, Set Slimming, Omega, Shaklee Seremban, Shaklee Melaka, Shaklee Temerloh, Shaklee Bangi, Shaklee Nilai,Shaklee Selangor,Shaklee Mentakab, Parut pudar dengan Vita E




Credit to yoursvitaminshoppe.blogspot





SIHAT SENTIASA BERSAMA SHAKLEE
 " ALWAYS GREEN"
 Yours Shaklee Independent Distributor
 ♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 918850] 
♥ Contact No : 016 9622653 
♥ Emel : nizwanieza@gmail.com / nursuraya@hotmail.com 

 Jika anda WALK IN di mana-mana BRANCH SHAKLEE, silalah menggunakan ID saya 918850 untuk mendapatkan supplement anda dengan HARGA YANG ISTIMEWA DAN MENJIMATKAN. Penghantaran Shaklee Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Seluruh Malaysia, Indonesia.

 Untuk Maklumat Lanjut tentang keahlian / pembelian produk atau menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung terus dengan kami melalui https://www.facebook.com/messasges/VitaminCintaku ATAU info diatas. LIKE MY FanPage: https://www.facebook.com/VitaminCintaku

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'

No comments:

Post a Comment