Thursday 7 November 2013

Cara Atasi Masalah Alahan Ketika Hamil


  • Makan sedikit dan kerap. Perut yang kosong boleh menambahkan loya. Kekalkan tahap gula secara stabil dalam darah. Cuba makan makanan kering dan hambar dalam jumlah sedikit sepanjang hari.
  • Makan apa dan bila anda kehendaki, tetapi elakkan daripada makanan yang berlemak, berempah, berasid atau bergoreng dan kurangkan makan lemak secara amnya. Ambil makanan yang kaya dengan protin dan vitamin B seperti yogurt. Makanan yang mudah dimakan dan dihadam seperti biskut juga boleh diambil.
  • Simpan snek ringan seperti biskut tawar di sebelah katil anda. Luangkan sedikit masa untuk makan biskut tersebut pada waktu pagi dan berehat sebelum turun dari katil.
  • Tulis dalam diari bila anda berasa lebih teruk dan lebih baik. Selalunya terdapat pola harian dan terdapat waktu tertentu pada setiap hari untuk anda makan atau minum tanpa terengah-engah.
  • Cuba minum di antara waktu makan terutamanya jika anda rasa sukar untuk minum tanpa muntah semula. Hadkan minuman semasa makan. Pastikan anda minum dengan kerap. Cuba hisap kiub ais jika anda muntah air.
  • Dapatkan rehat yang secukupnya dan ambil masa rehat dari bekerja jika perlu. Tekanan dan keletihan boleh membuatkan mabuk kehamilan lebih teruk.
  • Hidu buah lemon. Bau sepotong buah lemon boleh mengurangkan loya anda. Tambahkan beberapa hiris buah lemon ke dalam teh ais atau air berkarbonat.
  • Minum teh halia. Sediakan teh halia menggunakan akar yang disagat atau ambil sirap halia atau pil. Halia baik untuk melegakan perut dan mengurangkan loya. Walau bagaimanapun, halia perlu digunakan dalam kuantiti yang sederhana dan dengan berhati-hati. Ia juga tidak berkesan bagi sesetengah orang.
  • Memakai gelang tangan acupressure atau mabuk laut. Ia boleh didapati di farmasi dan kedai makanan kesihatan dan boleh mengurangkan loya dan muntah bagi sesetengah wanita.
  • Vitamin B6 (piridoksina) atau multivitamin kehamilan boleh mengurangkan mabuk kehamilan. Jika anda mengambil vitamin semasa kehamilan, anda mungkin kurang mengalami simptom yang teruk. Periksa dengan doktor anda sebelum mengambil sebarang makanan tambahan semasa kehamilan.
  • Cuba terapi semula jadi. Aromaterapi (minyak limau nipis, lemon atau sitrus) atau homeopati boleh membantu anda tetapi jumpalah pengamal yang berpengalaman dalam merawat wanita hamil.


  • Sumber :

    http://www.babycenter.com.my/a1029196/loya-dan-muntah-semasa-kehamilan-mendapatkan-bantuan-dan-rawatan#ixzz2jsG6P1ST


    Di atas merupakan cara untuk mengatasi alahan ketika ha\mil. Alahan yang teruk buleh menyebabkan badan akan terasa lemah dan tidak bermaya.. Alahan ini juga boleh mengakibatkan si ibu akan kurang selera makan dan juga kekurangakn zat dalam badan.

    Ibu penting mengambil makan yang berkhasiat bagi perbentukkan dan perkembangan bayi. Di sini kami sarankan set kehamilan dan juga produk yang boleh mengawal loya dan alahan.


    Papermint Ginger Plus merupakan salah satu produk yang boleh mengawal alahan seperti rasa mual dan loya.. bukan itu sahaja, ia juga sesuai bagi yang mengalami gastrik.



    Gambar di atas merupakan set hamil.. ia terdiri dari Vit Lea, multivitamin untuk kesihatan si ibu.Ia juga dapat meningkatkan kadar hemoglobin ketika hamil. Ostematrik yang mengandungi magnesium sesuai bagi ibu hamil. Ketika ibu hamil, kalsium amat perlu bagi mengelakkan kekejangan dan sakit pinggang terutama di peringkat akhir kehamilan.

    Vita C boleh membantu maslah sepertu gusi berdarah. B complex yang terdiri vitamin B yang boleh mengelakkan stress, dan mengandungi acid folic yang perlu bagi perbentukan bayi di dalam kandungan.

    Omega Guard yang mengandungi DHA yang tinggi elok bagi perkembangan otak bayi. Ia juga sesuai untuk ibu bagi mengawal kadar kolestrol.

    Supplement ini semua amat penting untuk si ibu supaya kelihatan lebih sihat sehingga bersalin kelak.


    SIHAT SENTIASA BERSAMA SHAKLEE

     " ALWAYS GREEN"

     Yours Shaklee Independent Distributor
    ♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 918850]
    ♥ Contact No : 016 9622653
    ♥ Emel : nizwanieza@gmail.com / nursuraya@hotmail.com

     Jika anda WALK IN di mana-mana BRANCH SHAKLEE, silalah menggunakan ID saya 918850 untuk mendapatkan supplement anda dengan HARGA YANG ISTIMEWA DAN MENJIMATKAN. 

    Penghantaran Shaklee Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Seluruh Malaysia, Indonesia. Untuk Maklumat Lanjut tentang keahlian / pembelian produk atau menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung terus dengan kami melalui https://www.facebook.com/messasges/VitaminCintaku ATAU info diatas. LIKE MY FanPage: https://www.facebook.com/VitaminCintaku

     ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'

    No comments:

    Post a Comment