Sunday 1 December 2013

ASMA MENGUNDANG BAHAYA KETIKA HAMIL

Bismillah.....

Jangan ambil mudah dengan asma yang anda alami.. Khususnya bagi wanita yang hamil.. Ini adalah kerana ketika hendak bersalin tenaga yang banyak amat diperlukan...

Jika ketika itu anda diserang Asthma dimana anda akan semput dan nafas tercunggap-cunggap, ini akan mengganggu proses bersalin.. Anda mungkin akan dibawa ke bilik pembedahan dan anda juga mungkin di ambang maut...

Mari kita kenali asthma.


.




Penyakit asma tidak mengenal umur. Diketahui sekitar 80 % penyakit asma banyak menyerang anak-anak dan 50 % menyerang orang dewasa. Sesiapa saja dapat terkena penyakit asma mulai dari kanak-kanak sehingga orang dewasa. Jika pada anak-anak penyakit asma ini bersifat kronik. Menurut data dan sumber dari American Lung Association , terkini hampir 7.1 million serangan penyakit asma pada kanak-kanak. Alergi merupakan penyebab utama punca timbulnya gejala asma.(2) 

Menurut sebuah sumber dari sebuah penelitian yang dilakukan di Amerika dan Eropah menegaskan dalam buku American Journal of Repiratory and Critical Care Medicine mengungkapkan:
  • Bila salah seorang orang tua mengidap penyakit asma besar kemungkinan anak juga akan menderita asma yang risikonya 3 kali ganda lebih tinggi daripada orang tuanya.
  • Sedangkan apabila kedua orang tua menderita asma, maka anak juga akan menderita asma 6 kali lebih tinggi risiko dari penyakit asma dibanding orang tuanya.

Fakta yang menarik dari penyakit asma yang dilanda oleh penduduk Amerika(3) :

  1. Pada tahun 2002, sekitar 21,9 juta penduduk Amerika yang terjangkit penyakit asma menyerang anak-anak lebih dari 8 juta anak yang umumnya berusia dibawah 18 tahun
  2. Kota di Amerika memiliki tingkat infeksi dan alergi yang lebih tinggi yang menyebabkan asma, yang banyak terjadi di California, New York dan Texas.
  3. Di Amerika, penyakit asma masuk dalam peringkat 10 besar yang memiliki jumlah pasien rawat inap paling banyak.
  4. Pada tahun 1980-1994, terdapat 160 % terjadi peningkatan para pengidap asma hingga menyerang pada balita.
  5. Sekitar 20 juta dari total penduduk Amerika menderita asma dan 70 % diantaranya disebabkan oleh alergi.
Penyakit asma ini boleh dicegah dengan menjalani kehidupan yang seimbang dan sihat. Terdapat bukti dari kajian yang menunjukkan, perubahan corak pemakanan masa kini meningkatkan penularan penyakit asma. Di Amerika diet harian yang diambil oleh penduduk Amerika adalah tidak seimbang dan kurang pengambilan sayuran dan buah-buahan. 

Terdapat bukti menunjukkan individu yang mengambil diet yang tinggi Vitamin C, Vitamin E, Beta-carotene, Flavonoids, Magnesium, Selenium dan Asid lemak Omega-3 mempunyai risiko asma yang rendah. Kesemua nutrisi ini mengandungi bahan antioksidan yang berfungsi melindungi kemusnahan sel-sel dalam tubuh kita.

Satu kajian terbaru mengenai asma dan nutrisi menunjukkan remaja dengan nutrisi yang tidak sempurna lebih cenderung untuk menunjukkan simptom penyakit asma. Mereka yang tidak mendapatkan buah-buahan dan makanan yang mengandungi Vitamin C, Vitamin E dan Asid Lemak Omega-3 secukupnya terdedah kepada masalah paru-paru. Satu kajian pada tahun 2007 menunjukkan kanak-kanak yang membesar dengan mengambil Mediterranean diet - kaya dengan kekacang, buah-buahan seperti anggur, epal dan tomato - mereka kurang cenderung untuk mendapat penyakit asma.(4)

Di Shaklee, kami menawarkan rangkaian supplement untuk meningkatkan tahap kesihatan anda:




OmegaGuard™ 

Asid Dokosaheksanoik (DHA) dan  Asid Eikosapentanoik (EPA) merupakan asid lemak omega 3 yang ditemui dalam ikan laut dalam. DHA dan EPA dipercayai mampu mengurangkan keradangan, menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata yang perlu diperolehi melalui pemakanan.

Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTMmenyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA. 

Retail Price: RM 136(WM)/ RM 140(EM)

Sustained Release Vita-C™ 500 mg

Sumber Vitamin C Semulajadi yang Disalurkan Jam demi Jam

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan.*

Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan.



Vita-E Complex®

Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik.

Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit


Sumber rujukan:
(1) Risalah kesihatan, "Asma" - Terbitan Jabatan Pendidikan Kesihatan, Hospital Tuanku Ja'afar Seremban
(2) Website, "Data and Statistic" - American Lung Association
(3) Website, "Penyakit Asma"
(4) Info Produk - Website, Shaklee(M) Sdn Bhd
 (5) Supplimentklinik,blogspot

SIHAT SENTIASA BERSAMA SHAKLEE
 " ALWAYS GREEN"
 Yours Shaklee Independent Distributor

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 918850]

♥ Contact No : 016 9622653
♥ Emel : nizwanieza@gmail.com / nursuraya@hotmail.com

 Jika anda WALK IN di mana-mana BRANCH SHAKLEE, silalah menggunakan ID saya 918850 untuk mendapatkan supplement anda dengan HARGA YANG ISTIMEWA DAN MENJIMATKAN. Penghantaran Shaklee Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Seluruh Malaysia, Indonesia.

 Untuk Maklumat Lanjut tentang keahlian / pembelian produk atau menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung terus dengan kami melalui https://www.facebook.com/messasges/VitaminCintaku ATAU info diatas.

 LIKE MY FanPage: https://www.facebook.com/VitaminCintaku

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'

No comments:

Post a Comment