Monday 2 December 2013

ATASI SAKIT KETIKA HAID




INFO KESUBURAN : SAKIT KETIKA HAID.BAGAIMANA MENGATASINYA?

August 28, 2013 at 8:46am
Sakit ketika haid atau lebih terkenal dgn nama dysmenorrhea atu senggugut adalah keadaan berlaku apabila seseorang wanita itu memiliki paras bahan kimia badan yang tinggi seperti prostaglandin yang dikeluarkan oleh rahim semasa haid.
Dysmenorrhea boleh terbahagi kepada 2 jenis iaitu jenis Primer: yang berlaku di kalangan remaja yang baru mula datang haid.Ianya akan berkurang apabila umur mereka meningkat atau selepas melahirkan anak.Dysmenorrhea  Sekunder pula berlaku disebabkan oleh masalah-masalah sistem pembiakan seperti jangkitan kuman, endometriosis (kehadiran bahan berselaput dalam rongga pelvis.

Apakah cara-cara lain mengurangkan kesakitan ketika PMS?

1. Pemakanan Sihat
Serat yang tinggi dalam makanan mampu mengurangkan estrogen berlebihan dalam badan. Masukkan banyak buah dan sayuran dalam diet harian. Elakkan kafein seperti yang terdapat dalam kopi, coke dan sebagainya. Elakkan juga makanan yang tinggi kandungan gula.

2. Makanan Tambahan
Kajian menunjukkan pengambilan vitamin E, dan omega-3 mengurangkan kekejangan ketika haid. Zink dan kasium juga mengurangkan kejang dan kekembungan. Kacip Fatimah juga boleh membantu mengatasi masalah senggugut

3.  Regangan
Terdapat beberapa regangan yang mampu mengurangkan kesakitan dan kekejangan. Cuba buat beberapa langkah yoga yang sesuai untuk mengurangkan gejala tersebut. Ianya juga sesuai dilakukan ketika PMS.

4. Senaman Ketika Haid
Lakukan senaman ringan ketika PMS seperti berjalan dan sebagainya. Perjalanan darah yang lancar mengelakkan daripada kekejangan.

5. Baring
Baring dengan kedudukan yang berbeza seperti disamping atau menghadap ke bawah. Boleh juga baring seperti biasa tetapi letakkan bantal di bawah kaki.

6. Penahan Sakit
Jika kes berlarutan baru fikirkan non-steroidal anti-inflammatory (NSAIDs) seperti ibuprofen atau naproxen. Jika tidak boleh menerima ibuprofen atau naproxen baru dapatkan aspirin atau acetaminophen. Dapatkan nasihat doktor.

7. Air atau Pad Panas
Letakkan botol atau pad berisi air panas ke atas perut. Menurut kajian, kesannya sama seperti mengambil ubat penahan sakit. Jika tidak pun, mandi air panas.

8. Urut
Urut di bahagian perut boleh melancarkan aliran darah yang akhirnya akan membawa darah berasid yang dihasilkan oleh otot yang bekerja di situ.


SIHAT SENTIASA BERSAMA SHAKLEE
 " ALWAYS GREEN"

 Yours Shaklee Independent Distributor
♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 918850]
 ♥ Contact No : 016 9622653
♥ Emel : nizwanieza@gmail.com / nursuraya@hotmail.com

 Jika anda WALK IN di mana-mana BRANCH SHAKLEE, silalah menggunakan ID saya 918850 untuk mendapatkan supplement anda dengan HARGA YANG ISTIMEWA DAN MENJIMATKAN. 

Penghantaran Shaklee Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Seluruh Malaysia, Indonesia. Untuk Maklumat Lanjut tentang keahlian / pembelian produk atau menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung terus dengan kami melalui https://www.facebook.com/messasges/VitaminCintaku ATAU info diatas.

 LIKE MY FanPage: https://www.facebook.com/VitaminCintaku

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'

No comments:

Post a Comment