Sunday 1 December 2013

APA ITU PCOS



INFO KESUBURAN : APAKAH PCOS?

July 20, 2013 at 10:40am
Ia adalah perkara biasa bagi wanita untuk mempunyai ovari polisistik, yang bermakna ovari mereka menghasilkan lebih banyak folikel daripada biasa setiap bulan. Biasanya kira-kira lima folikel mula matang pada setiap kitaran haid dan sekurang-kurangnya satu  telur yang mengandungi folikel mengeluarkan telur matang pada ovulasi.

Tetapi ovari polisistik pula matang sekurang-kurangnya dua kali ganda daripada folikel biasa, dan kebanyakannya membesar dan matang tetapi tidak melepaskan telur.POLYCYSTIC OVARIAN SYANDROME atau singkatannya PCOS  dianggarkan mengganggu  antara 22 dan 33 peratus daripada wanita.

Sesetengah wanita dengan sendirinya membangunkan sindrom ovari polisistik (PCOS), yang bermakna mereka mempunyai gejala-gejala lain di samping ovari polisistik.

PCOS berlaku apabila sistem hormon mereka tidak seimbang, membuatkan ovulasi jarang atau tidak teratur, dan menyebabkan perubahan lain dalam badan. Sindrom Polycystic ovari dianggarkan menjejaskan antara 5 dan 15 peratus daripada wanita dalam usia reproduktif, dan ia dianggap lebih biasa di kalangan wanita berketurunan Asia.
*Bila disebut wanita Asia adalah yang kerap menghidapi PCOS, rasenya boleh diagak puncanya. Mungkin kerana faktor pemakanan & kurang bersenam?

 Apa yang menyebabkan PCOS? 

1) penentangan terhadap hormon insulin (insulin resistance), yang bermakna anda perlu insulin lebih daripada biasa untuk mengawal tahap gula dalam badan. Insulin tambahan menyebabkan ketidakseimbangan kepada hormon yang biasanya membuat kitaran haid anda berjalan dengan lancar.(obesiti)

2) Terlalu banyak hormon luteinising (LH) dihasilkan berbanding dengan  hormon peransang folikel (FSH), yang seterusnya menyebabkan folikel di ovari menghasilkan lebih banyak hormon lelaki (testosteron) daripada  hormon wanita (estrogen).

3) Kelenjar adrenal mula menghasilkan jumlah peningkatan testosteron juga.
Terlalu banyak testosteron menghalang ovulasi, bersama-sama dengan gejala-gejala lain yang berkaitan dengan sindrom ini. Oestrogen masih dihasilkan tetapi, kerana folikel tidak sampai ke tahap kematangan apabila pengeluaran progesteron mula meningkat, wanita dengan PCOS boleh menjadi kekurangan progesteron.

Apakah tanda-tanda?
Ramai wanita yang mempunyai ovari polisistik mula mempunyai haid yang tidak teratur atau jarang dalam tempoh tiga atau empat tahun sejak bermula haid pertama. Kira-kira separuh wanita yang terjejas oleh keadaan ini juga mempunyai berat badan dan pertumbuhan rambut yang berlebihan.
Jika anda mempunyai ovari polisistik anda mungkin mengalami:
  • haid yang tidak teratur atau tidak wujud
  • pendarahan yang sangat ringan atau sangat berat semasa haid
  • ketidakselesaan abdomen
  • pertumbuhan rambut yang berlebihan di muka, dada dan bahagian bawah abdomen
  • jerawat
Anda juga mungkin:
  • tidak subur
  • mempunyai berat badan berlebihan (obesiti).
Bagaimana ia dikesan?
Doktor anda akan perlu untuk mengecualikan sebab-sebab lain yang mungkin menyumbang kepada gejala-gejala anda, seperti masalah tiroid, sebelum PCOS boleh didiagnosis. Doktor akan mendiagnosis PCOS berdasarkan:
  • sejarah perubatan anda
  • ujian darah untuk mengukur tahap hormon (Hari ke-2 & 21 kitaran haid)
  • ultrasound untuk memeriksa tahap pembesaran ovari polikistik.
Bagaimana ia dirawat?
1) Amalkan  gaya hidup sihat,mengawal berat badan dan senaman

2) Wanita yang tidak mahu untuk hamil boleh menggunakan pil atau ubat-ubatan lain untuk membetulkan ketidakseimbangan hormon. Rawatan hormon akan mengawal selia kitaran haid anda dan boleh mengurangkan pertumbuhan rambut yang tidak normal dan jerawat.

3) Ubat-ubatan hospital yang digunakan dalam rawatan kesuburan, seperti clomifene, tamoxifen dan gonadotrophins, boleh membantu wanita dengan PCOS yang ingin hamil.

4) Jika anda mempunyai berat badan berlebihan, doktor anda akan menasihatkan agar anda mengubah gaya hidup sebelum mencuba ubat kesuburan. Berat badan sederhana boleh membantu paras insulin anda mendapatkan lebih hampir dengan normal dan mendapatkan ovulasi berlaku lagi, jika ia telah berhenti. Kehilangan berat badan sebelum anda hamil juga boleh mengurangkan risiko anda mendapat penyakit kencing manis semasa mengandung.

5) Pembedahan boleh membantu sesetengah wanita untuk hamil jika mereka tidak bertindak balas kepada ubat kesuburan. Pakar bedah menggunakan teknik yang dipanggil penggerudian ovari laparascopic (LOD) untuk memusnahkan tisu pada ovari yang menghasilkan testosteron.
Kesannya selalu bersifat sementara, tetapi LOD boleh memperbaiki ketidakseimbangan hormon dan kitaran ovulasi yang cukup lama bagi wanita untuk hamil. LOD adalah setanding kesannya sebagai rawatan bagi kesuburan menggunakan dadah Gonadotrophin, dengan kelebihan yang ia tidak meningkatkan risiko kehamilan berganda.

6) Ubat insulin pemekaan (ISDs), seperti metformin, kini sedang digunakan oleh pakar-pakar sebagai rawatan untuk sindrom ovari polisistik. Ramai  wanita PCOS yang pada mulanya tidak bertindak balas terhadap ubat kesuburan menunjukkan respons kepadanya selepas rawatan dengan ubat insulin, tetapi bukti yang lebih diperlukan yang ISDs berkesan sebelum rawatan ini menjadi meluas. Metformin juga kadang-kadang digunakan oleh pakar-pakar sebagai rawatan bagi kemandulan di kalangan wanita dengan PCOS, walaupun bukti bahawa ia benar-benar berkesan adalah bercanggah dan ia mempunyai beberapa kesan sampingan yang tidak menyenangkan, seperti loya dan muntah-muntah.

SIHAT SENTIASA BERSAMA SHAKLEE
 " ALWAYS GREEN"
 Yours Shaklee Independent Distributor

 ♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 918850]
 ♥ Contact No : 016 9622653
♥ Emel : nizwanieza@gmail.com / nursuraya@hotmail.com

 Jika anda WALK IN di mana-mana BRANCH SHAKLEE, silalah menggunakan ID saya 918850 untuk mendapatkan supplement anda dengan HARGA YANG ISTIMEWA DAN MENJIMATKAN. 

Penghantaran Shaklee Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Seluruh Malaysia, Indonesia. Untuk Maklumat Lanjut tentang keahlian / pembelian produk atau menjana pendapatan dari rumah boleh berhubung terus dengan kami melalui https://www.facebook.com/messasges/VitaminCintaku ATAU info diatas

. LIKE MY FanPage: https://www.facebook.com/VitaminCintaku

 ** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. Terima kasih kerana membaca entry ini. Jika anda rasa ia berguna, sila klik share. 'Sharing Is Caring'

No comments:

Post a Comment