Wednesday 2 July 2014

Masalah Sakit Sendi

Bismillah..

Bila umur naik selalunya mereka ini akan memdapat sakit sendi..Sakit sendi terjadi bila seseorang itu kekurangan kalsium didalam badan dan juga cecair gel dibahagian sendi.

Sendi yang dimaksudkan adalah kawasan penyambungan diantan tulang ke tulang seperti kaki dan tangan..Selalunya seseorang itu akan merasa sakit lutut dimana mereka tidak boleh membengkokkan lutut mereka.

Bukan sahaja orang yang dah tua, tetapi ibu yang hamil dan menyusukan anak juga boleh kekurangan kalsium.

Tanda seseorang itu kekurangan kalsium:
1) Selalu sakit sendi
2) Sering diserang cramp
3) Gigi rapuh
4) Diserang atheritis
5) Dibahagian sendi membengkak
6) Tidal boleh bengkokkan kaki
7) Tulang rapuh

Apabila sakit sendi melanda, mereka ini akan mempunyai pergerakkan yang terbatas. Jika nak solat pun mereka terpaksa solat secara duduk. Bagi mereka yang kekurangan gel ini, selalunya doktor akan memberi suntikkan gel dibahagian sendi. Namun, jika sudah stage yang agak teruk, gel itu hanya sementara dan ia akan menyerang semula.

Dari kecil lagi, kita perlukan kalsium untuk pertumbuhan gigi, kuatkan tulang dan penumbuhan besaran badan seseorang. Malah sejak ibu hamil lagi mereka perlukan kalsium yang lebih untuk diberikan kepada bayi . Ibu yang mengandung jika mereka kekurangan kalsium, maka mereka keraplah diserang cramp dan juga gigi akan memjadi rapuh. Nak ke, usia muda dah takda gigi.

Oleh itu, kalsium amat penting maka sehari minumlah sekurangnya segelas susu. Selain itu, cara untuk mengatasi masalah sendi, makanlah makanan berprotein tinggi. Para doktor juga akan memberi ubat seperti kalsium tambahan untuk mereka. Lakukanlah senaman ringan bagi menguatkan sendi..

Supplement cadangan Shaklee untuk sendi ialah Advance Joint Health, Ostematrix dan Omega Guard. Ostematrik mengandungi kalsium dan magnesium yang secukupnya. AJHT khusus untuk kekuatan sendi manakala Omega membantu menambah pelincir dibahagian sendi.

Sebarang pertanyaan bolehlah terus hubungi saya di 016 9622653. COD Seremban dan pos seluruh Malaysia.

No comments:

Post a Comment